solo Dee lo qua è principio de tute le cosse creë, e lo qua fè lo promê homo Adam e missello in lo pareizo teresto. Ma ello fè contra lo so comandamento, unde ello fo poa in prexom de lo demonio, con tuto lo so linago. E per questa caxom nigun depoî la morte non poiva intrâ in lo regno de cel a prende quella gloria de unde lo demonio fo descassao per la soa superbia per la qua gloria lo homo era staito creao. Unde lo Creatô de tute le creature, persochè lo homo era tuto a la soa semeganssa, si lo vosse levâ da le maim da lo demonio e tornallo a la gloria, si deseize in terra e preize forma de homo in lo ventre de la Vergem Maria, de quella ata pocella senssa peccao. E fo in doe nature, soè veraxe Dee e veraxe homo. E converssà con li homi per agni III-III e meixi IIII, e fè monti miracori, inluminà segi e inluminà[sic] levorxi, susità morti e sanà ogni infirmitae. Resevè morte e passiom per sarvaciom de le anime nostre e lo terso iorno resusità e despogiâ lo inferno e montà in cel e aversse le porte de lo pareizo a ogni persona chi voge obei li soi comandamenti. E quello è ree de li ree, e Segnô posente sorva ogni ree, e a la fin de lo mondo o verà a zuigâ li vivi e li morti, e a li justi o ge darà lo so regno, e a li peccoi la eterna peña. Per che sapi, paire, che sote questo ree e' me sum misso, e si o resevoto lo santo batesmo, e in la santa Trinitae e' o misso tuta la mea speranssa, e in quello e' crao e adoro, e cossî lo dem cre tuti quelli chi dexiram de esse soi servi. E cossì bon Segnô non dem lassâ le persone per adore[sic] li demonei, soè le vostre idolle, chi sum sorde e mute. Persò sapi fermamenti che e' non laserò questo bom Segnô chi m'a rechatao de lo so sangoe, avanti e' sum aparegiao de reseive morte per ello, e si te digo questo, asochè ti non te travagi, persochè in mi ti non troverai mai atro, ma se ti voi atende a lo mê consegio, ti te conconzerai[sic] con lo mê Segnô messê Ihu. Xe. e si viveremo inseme in lo so regno prepetuâ. E se ti non vorai fâ questo, sapi per serto che e' laserò ogni reame e servirò lo mê Creatô."

Quando lo paire inteize queste parolle o fo aseizo de grande ira e disse: "Questo dolor che o per ti m'è bem inpieto[sic] persochè sum caxom de so, quando e' non te fei morî quando tu nassesti in questo mondo, che e' fei congregâ tuti li astrolegi de lo mê reame per savei quello che devea esse de ti, e me dissem de ti cosse chi non eram staite dicte de nissum atro."

E lantô Joxaffà disse: "Dime ree, perchè te conturbi-tu se sum faito partisipo de si grande bem? E chi vi mai paire chi se contristasse de lo bem de lo figio? Tar[1] paire se po tegnî per inimigo, persochè e' te digo che e' non te piamerò pu per paire, ma e' fuzirò da ti como fuze lo homo da lo serpente, quando ti non voi intende la toa sarvaciom. Ma sta a lo mê consegio e essi de questo errô, e gorda[sic] con li ogi de la mente, asochè ti possi prende lo lume de lo mê Segnô messê Ihu. Xe. e perdoneràte la toa falla se ti te tornerai a Ello e si te farà participo in la soa gloria."

Or lo ree odando so figio si stava tuto stordio de le parolle che ello ge dixea, e non savea che responde. E quando ello fo staito per um spacio, o se partì monto corsao e disse: "Per mea vorentë e' non vorea che ti fossi mai nao, ma sapi per serto che e' te farò consumâ per diverssi trometi[sic] se ti non me sarai obediente." E con ta ira e menassa se partì lo paire da lo figio.

E Joxaffà romaze in la soa camera. E stagando a la oraciom o se arecordà de la parolla che disse lo Segnô che ello era vegnuo in questo mondo non per mete paxe, ma per mete goera e per partî lo figio da lo paire. E anchora se arecordà de lo Evangerio chi dixe: "Chi amerà so paire e soa maire pu de mi non è degno de mi, e quello chi lasserà lo paire e la maire per lo mê amô sarà davanti a lo mê Paire celestiâ." E anchora o se arecordà so che disse Saramon in li soi proverbij chi dixe: "E' l'è tenpo de amô e de avei in odio, e tenpo de goera e tenpo de paxe." E in tai pensamenti stava Joxaffà in lo paraxo, loando senper Dee de di e de note, ni se curava de andâ, ni de cavarchâ, ni de cassâ, ni de andâ a solasso, anti in tuto o se deletava de stâ in oraciom e in zozuni, e tuti li soi spriti eram in le cosse de Dee.

Or o fo dicto a lo ree como in la soa terra era um incantao chi avea nome Teodas, chi savea fâ monte cosse per arte de (in) nigromancia, e lo ree mandà per ello e ge promisse monti doni se o feisse che so figio tornasse a lo so promê stao e che l'abandonasse la seta de li crestiani. E Teodas disse: "Se ti voi tornâ to figio, e' te mostreò[sic] una cossa a la qua ello non se porà defende, ma inchinerà lo so cor como fa la seira a lo fogo, per che fa levâ tuti li servioi che a to figio e in so logo metige de belle fantiñe, e metille a stâ con ello, chi lo servem de di e de note e stagem con ello, e mi manderò li spriti chi lo asenderàm in lo amô de quelle o de alchune, e se ello consentirà una sola fiâ, si lo averai revochao, perchè como voi savei, ello è zovem e non se porà defende. E asochè megio me crei, e' ve ne darò um exenprio: non

Noi trovamo de um ree chi non poiva avei figioi. E stagando in questo dexiderio ello ave um figio monto bello, de lo qua ello ne ave grande alegressa. E li soi astrolegi ge disse[sic] che se so figio visse la spera de lo sor fin che ello av non avesse X agni, che ello perderea la vista. E quando lo ree inteize so, si lo fè mete in una bella vota de prea unde o lo fè stâ fin a passai X agni, e poa o ne lo trè fora, e lo ree fo monto alegro. E lo fantim in tuto questo tenpo non avea visto nissuna cossa, e lo ree ge fè mostrâ monte e diverse cosse, e de tute o ge dixea lo nome, e a la fim o ge fè vegnî una bella zovena bem aparegiâ, e lo fantim ge spià de lo nome de quella, e lo ree respoze che e' l'avea nome "lo demonio chi asega li homi". E quando e' l'ave visto tute cosse, lo re se lo fè vegnî davanti e ge disse: «Figior tu ai visto tante belle cosse: dimi[sic] qua è quella chi pu t'è piaxua.» E lo fantim disse: «Paire, de tute quante ne abia viste, e' non ge n'è staito nissuna chi tanto me sea piaxua, como quella chi a nome "lo demonio".»

E persò - disse Teodas - aora ti poi bem vei como la[sic] amô de la femena è forte cossa."

Or questo parsse a lo ree bom consegio. Alaora lo ree fè insî fora tuti li servioi de lo paraxo e ge misse monte belle fantine, e faito questo Teodas constrenzè e piamà con soa arte li demoni che elli asendesem lo cor de Joxaffà in lo amor de alchune de queste fantine. E quando Joxaffà se vi fâ questa cossa, si penssà che questo fosse consegio, e monto se vègne a penssâ la promissiom che e' l'avea faito a lo batesmo, e le peñe che soferem li peccoi, e penssando cossì e' l'incomenssà de lagremâ pregando a lo Segnô chi ge deise fortessa. Or, faita la oraciom, ello se sentì tuto confortao, e tuta la note o stete a la oraciom per confonde lo demonio, e fè grande astinencia. E lo demonio, vegando che o non poè fâ niente contra questo, incomenssà a tentâ una de queste chi eram in lo paraxo, la qua ze a la soa camera e incomenssà a parllâ a Joxaffà e a dige: "O gentî figio de ree, sapi che

  1. A tilde in sciâ a a doviæ indicâ una n: tan