Template:RigaIntestazione


Dito de la Fe e de la infidelitae, ora diremo de la Speranza. Che chosa o Spera[nza]? La speranza si he [ex]spetacium de li ben eterni e perpetuai, e semper tende in lo somo ben, chi e Dé chi e principio de [ogni merito]. Speranza, la qual e senza gracia e bon in meriti non e speranza, ma piu tosto d[e] esse ap[...]a[...]prexunciun *. A avei questa speranza, tree cose se ge requiren, le quae sum contrarie a la desperacium.

[La prima] chosa si he divina magnificentia in sumo constituia.

La segonda chosa si he varii esemp[...] naturai como humani.

La terza chosa si he grande utilitae da si causá.

Digo inprimeramente [che] se dè sperá in Dé, zoè in la soa possanza, in la soa sapiencia, in la soa bontae et in lo somo principio chi e Dé. In chi dè mete la[sic] savio la soa speranza? Noma in quello chi he somo savio. In chi dè mete lo posente la soa possanza? Noma in quello chi he somo possente. In chi dè mete lo richo la soa richeza? Noma in quello chi he sum somo richo. In chi dè mete l'omo virtuoso la soa vertue? Noma in quello chi he somo vertuoso. Or guardai grande grande materia nostra; che li principi de lo mondo speran in la soa forteza o in quella de un castello, lo richo in lo so savio argento, lo re in lo so oste, lo çuxe in lo so savio conseio, spera l'avocato in lo so parlá astuto, spera lo cavaré in lo so bon chavalo, lo sconbató spera in la sagacitae de lo sconbate, spera lo barestré in la soa barestra, spera lo servo in lo segnó, spera lo philosofo in la soa filosophia, spera lo loyco in soa loycha, e chosì chascun artexe spera in soa arte. E avegna de che chosi sea la veritae, segondo che proa la experiencia de chose, e inperzo che tute queste chose sum vane e no solide, e grandissima demencia in quele chose mete speranza; questo conferma Saramo[n]: "Vidi tute le chose chi eran sute lo só; vanitae eran e presunciun de spirito". Questo conferma un savio chi a nome Ugo: "Quella cosa he vana la qua no presta conpimento a la vertue, ni requie a lo lavorante, ni impe la chosa voa. No[n] sereiva ben mato quello chi fosse su in una grande turre, e per li radii de lo so sore voresse descende? Mese si* de questo se dixe in lo libero de la infancia de lo Sarvao, che Christe montava su li radii de lo sore, e li garçuin, voiando far lo semeieive e lo segno, cazeivan et morivan, et lo Segnó li resuscitava. Et inperzo no voiai avei speranza in le chose temporae, che elle no sum stabile. Questo he quello che dixe David propheta: "No voiai confiave in li principi, ni in li fiió de li omi, in li quai no he salvacion". Et inperçò, karisimi et karisime, no confiai in chose vanne, confiaive in lo seior[sic] Dé, chi no he faito, ma he eterno e perpetuá, et nisuna cosa he in si de vanitae, ma in si he tuta stabilitae.

La segonda chosa a avei questa speranza munto fa li exempi de li omi e de le bestie a nostro ameistramento. La speranza in ogni cosa se de avei. Jmperzochè le cose lavoriose ela le fa quiete, le chose aspere la re fa leve, e le amare la re fa duce. Chomo poreiamo noi sostegne de la vita presente? Noma in speranza de li ben de vita eterna, per la qua ogni cosa apar duce. Unde le creature no fa arcuna chosa senza speranza. Cercha li lavoroi de la terra, li ciantoi de le vigne, li arteixi de le arte, le formigore, tuti questi si lavoran in speranza de vita, la qua si he transitoria. Et imperzò noi devemo sperá in Dé, lo qua nusuna speranza de pecunia lo po corumpí. Unde voy devei savé che ello era un richo chi aveiva metua tuta la soa speranza in oro che ello posseiva. A la fin, ello vegne a morte; mego, ne meixina, aitoriá no lo poeva; tute le soe richeze se le fe portá denanti da si,


Dito de la speranza, diremo de la desperaciun chi he vicio contrario. Desperaciun sovra tuti li atri peccai e lo pezo, che de li atri penetencia far se po, ma de questo no. La desperaciun fa munti mai.

Inprimeramenti ella oce[sic] si propria. Lo somo ben chi he Dé, ella l'a per niente. Anchora l'omo menna inter lo profundo de l'inferno. Nisun peccao fa esse semegeive a lo demonio chomo questo. Questi despera' sum semegeivi a le [ch]ose tagae, le quae possa mai no crescem. Unde se leçe de un richo chi se misse in tanta desperanciun, che ello si abandonà Dé, e mise tuto lo so quo in le sue richeze. Casu vegne che questo fo maroto a morte; fe chiamá li soi servi, e tuti li soi tesori ello se li fe portá denanti, e dexeiva questo a l'anima soa: "Or guarda quanti ben e si t'o apareiao, perche te cerchi-tu de partirte? Perche ai-tu ansietae? Pregote, sta cum meigo e no te vogi partire". Per questo muo parlando, niente gi zoava; ma piu la marotia lo gravava, la morte s'aprosimava; e questo turbao dixe a l'anima sua: "Da possa, anima misera, che tu no voy star con meigo, vatene inter lo prefundo de l'inferno, la unde he t'arecomando a mille demunnii". Aiando dito chosi, la vita finisea[sic]. O misero peccao, desperao tu, chomo dixe Cayn, che era mao lo so peccao cha